رویکرد مدیران به آینده

یکی از عوامل تاثیرگذار در موفقیت سازمان، نوع رویکرد یا نگرش مدیران عامل نسبت به آینده جهت تعیین استراتژی‌ها و فرآیندهاست.

هنگامی که برای تعیین سطح بلوغ سازمان، ابزارها را در یک خط کش نظام‌مند و در قالب یک مدل بررسی می‌کنیم، خیلی مهم است که الگوی نگرشی سازمان را در نوع واکنش نشان دادن و همچنین انجام اقدامات استراتژیک تشخیص دهیم.

به همین منظور سازمان‌ها را به ۳ گروه آینده‌بین، آینده گزین و آینده‌ساز تقسیم می‌کنیم. به عبارتی هر چقدر که سطح بلوغ سازمان بالاتر باشد از رویکرد آینده‌بینی فاصله گرفته و به آینده سازی نزدیک‌تر می‌شود. برعکس سازمان‌های آینده‌بین که به صورت واکنشی و بر اساس اقتضائات نسبت به ‌وقایع واکنش نشان می‌دهند، سازمان‌های آینده‌گزین استراتژی‌محور بوده و با کمک خودآگاهی از وضع موجود سناریوهای مختلفی را برای رسیدن به وضع مطلوب در نظر می‌گیرند.

در نهایت مدیران سازمان‌های آینده‌ساز پا را فراتر نهاده و وضعیت مطلوب آینده را با داشتن یک تفکر سیستمی و استراتژیک خلق می‌کنند. لازم به ذکر است که تنها مدیرانی می‌توانند هنر آینده‌سازی را به مهارت‌های خود اضافه کنند که به جای صرف انرژی و زمان در طرح ریزی جزییات، کلیت آن‌چه میخواهند را از متخصصین آن حوزه مطالبه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نرم افزار جذب و استخدام | تست های شغلی | نرم افزار کاربردی جذب و استخدام | سامانه کانون ارزیابی | تست های شغلی و سازمانی قبل از استخدام

گروه بهین مشاوران

از طریق فرم رو به رو درخواست خود را
جهت سفارش نرم افزار بهینو ثبت نمایید.

  • موارد ستاره دار (*) در فرم الزامی هستند.
بهین مشاوران آتیه ساز مدیریت

گروه مشاوران بهین

فرم درخواست مشاوره را پر کنید،‌ مشاوران بهین در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند.

به کمک نیاز داری ? یک چت را با ما شروع کنید