مشاوره

مشاوره

 

مشاوره به چه معنی می باشد ؟

مشاوره، یک مصدر عربی است که در لغت، به معنای مشورت با دیگران می‌باشد. معادل انگلیسی آن، Consultation بوده و به کسی که به دیگران مشورت می‌بخشد، مشاور یا Consultant گفته می‌شود. استفاده‌ی رایج تعبیر مشاوره در میان مردم عادی، بیشتر مربوط به مشاوره‌های روان‌شناختی و روان‌درمانی بازمی‌گردد. اما مشاوره در اصطلاح، به معنای ارائه و دریافت مشورت و اطلاعات برای انجام بهتر یک کار، حل یک مشکل و یا رسیدن به هدفی خاص است.

جهان همواره در حال تغییر و تحول است و اتفاقات زیادی در حال وقوع می‌باشند که موجب تحمیل تنش، استرس و اضطراب بر افراد می‌گردد. مشاوره به ما کمک می‌کند تا با نیازهای در حال رشدی که جهان امروزی بر ما تحمیل کرده، روبه‌رو شویم. همیشه برای یک نفر این امکان وجود ندارد که تمام کارهایش را در بستر محدودیت‌ها(نظیر زمان، توان، دانش، انرژی و…) به تنهایی انجام دهد. به همین منظور، اغلب افراد برای انجام بهینه‌ و رسیدگی به همه‌ی کارها‌ی‌شان، به کمک نیاز دارند. در این راستا برای امور ساده، ابتدایی و سطحی می‌توان از دوستان و بستگان یاری گرفت، اما در اموری که شناسایی، تحلیل و رفع آن‌ها با پیچیدگی همراه است، باید به یک متخصص حرفه‌ای مراجعه نمود؛ اینجاست که بحث مشاوره، اهمیت می‌یابد.

وقتی که یک فرد با مسئله یا بحران مواجه می‌شود، ممکن است همزمان دچار استرس و اضطراب شود و همین اتفاق، در فرآیند تصمیم‌گیری صحیح، دقیق و منطقیِ او، اختلال ایجاد نماید و وی را از دستیابی به راهکارها، ناکام گرداند. یا ممکن است مسئله آن قدر پیچیده و وسیع باشد که حل و فصل آن،  خارج از عهده‌ی یک فرد –به تنهایی- باشد که در چنین شرایطی، اهمیتِ رجوع به متخصص، دوچندان می‌گردد.

مشاوره، بستری را فراهم می‌کند که در آن ما می‌توانیم با یک مشاور صحبت کنیم تا مسئله‌مان را به‌ نیکی تشخیص دهیم و برای حل آن، چاره‌اندیشی نماییم. قلمرو مشاوره بسیار گسترده است و شامل حوزه‌هایی نظیر مشاوره تحصیلی،  شغلی،  مدیریتی،  خانواده و ازدواج، بهداشت و درمان، و…. می‌گردد.

مشاور موفق، کسی است که با تکیه بر مهارت شنود و نکته‌سنجی، مسائل را واکاوی نموده و ضمن حفظ اسرار مُراجعانش، سعی در آسیب‌شناسی و ارائه‌ی راهکارهای چاره‌جویانه برای آن‌ها ‌نماید.

از جمله کارکردهای مشاوره می‌توان به «کاهش یا رفع استرس»، «کمک به بهبود روابط فردی و گروهی»، «شناسایی مشکلات و مسائل»، «ارائه‌ی راه‌حل‌های بهینه و واقع‌بینانه»، «اجرای آزمون‌های مختلف(استعداد، شغلی و…)»، «شناسایی آسیب‌ها و بیماری‌ها» و «راهنمایی در خصوص نحوه‌ی درمان آن‌ها» اشاره نمود.

شرکت بهین مشاوران آتیه‌ساز مدیریت،  تخصص اصلی‌اش ارائه‌ی مشاوره‌های مدیریتی به مدیران و سازمان‌های صنعتی و بخش سوم است  که مشروح خدمات مشاوره‌ای این شرکت را می‌توان در عناوین ذیل، مطالعه و بررسی نمود:          

  • مشاوره مدیریت منابع انسانی
  • مشاوره مدیریت کسب و کار های نوپا
  • مشاوره مدیریت سازمان‌های مردم نهاد
  • مشاوره سیستم جامع پایداری
  • جذب و تأمین نیروی کار حرفه ای
  • خودارزیابی و مشاوره توسعه فردی و شغلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نرم افزار جذب و استخدام بهینو

گروه بهین مشاوران

از طریق فرم رو به رو درخواست خود را
جهت سفارش نرم افزار بهینو ثبت نمایید.

  • موارد ستاره دار (*) در فرم الزامی هستند.
بهین مشاوران آتیه ساز مدیریت

گروه مشاوران بهین

فرم درخواست مشاوره را پر کنید،‌ مشاوران بهین در کوتاه‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند.

به کمک نیاز داری ? یک چت را با ما شروع کنید